Strona poświęcona twórczości Ryszarda Stryjca Ryszard Stryjec - Twórczość - Strona Główna

Stryjec na Białorusi

STRYJEC NA BIAŁORUSI - Witryna Związku Polaków na Białorusi / Głos znad Niemna /

30 kwietnia 2007 roku minęła 75. rocznica urodzin Ryszarda Stryjca - wybitnego polskiego grafika i rysownika, zaś 5 czerwca mija 10. rocznica jego śmierci. Wystawę blisko 85 grafik mistrza można było oglądać w Galerii Grodzieńskiej oraz mały aneks wystawy z 30 prac w szkole średniej w Lipniszkach, gdzie się urodził Stryjec.

bialorus-01__w220h160.jpgOrganizatorami wernisażu byli: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, kurator i kolega artysty Antoni Żabczyński oraz Konsulat Generalny RP w Grodnie - Ryszard Stryjec jest synem tej ziemi. A naszą wspólną dumą jest fakt, że właśnie ta ziemia wydała takiego artystę... Prace Stryjca oddają głębie samego autora, jego świat wyobraźni, który był olbrzymi - powiedział, otwierając wystawę konsul Marek Maluchnik z Grodna.

bialorus-02__w220h160.jpgAntoni Żabczyński, kolega artysty, powiedział, że chciał, aby dzieła jego przyjaciela obejrzał cały świat. - Poznałem Ryszarda Stryjca w połowie lat 70. Artysta mieszkał i tworzył w maleńkiej pracowni - stolik, fotel, taboret i około 2m2 wolnej przestrzeni... Był człowiekiem niewielkiej postury, krótkowidzem, sprawiał wrażenie nieśmiałego i zakłopotanego. Zafascynował mnie jako nieprzeciętny humanista, miłośnik i znawca literatury, historii i dziejów kultury. Każde spotkanie z nim wzbogacało mnie duchowo i materialnie - gdyż zawsze wynosiłem jedną lub kilka prac, i tak powstała kolekcja, którą możecie tu zobaczyć - opowiada Żabczyński, zaznaczając, że to dzieła z ostatnich 25 lat Stryjca, z mistrzowskich czasów.

W grafice Stryjca jest wiele romantyzmu, czego nie ma w zachodnioniemieckiej sztuce. Ryszard Stryjec stosował różne techniki. Zaczął od gipsorytu, później był linoryt, ale skończył artysta na najszlachetniejszej technice - metalowej. Stryjec ukochał aquaforte, czyli miedzioryt - technikę z czasów mistrzowskich.

bialorus-03.jpgWśród prezentowanych prac można było zobaczyć gdańskie tematy - zabytkową architekturę oraz historyczne już dziś wydarzenia, m.in.: "Gdańskie niepokoje", "Juwenalia", "Stoczniowcom"; tematy biblijne i mitologiczne - "Adama i Ewę", "Jeźdźców Apokalipsy" oraz cykl świętych; liczne alegorie przedstawiających, frapujące ludzkość od zarania jej dziejów tematy m.in. życia i śmierci, młodości i starości, przemijania, walki dobra ze złem oraz rysunki bez tytułu tzw. pierwowzory grafik robione tuszem czarnym lub brązowym.

Na wystawie również można było zobaczyć arcydzieło - małe formy graficzne ekslibrisy (znak z wkomponowanym godłem lub nazwiskiem właściciela, umieszczony zwykle na wewnętrznej stronie przedniej okładki książki).

Ryszard Stryjec urodził się 30 kwietnia 1932 roku w Lipniszkach, rej. grodzieńskiego. Po 1941 roku został wraz z rodziną przesiedlony w głąb Rosji, skąd udało mu się wrócić do Polski w ramach akcji repatriacyjnej 1945-1946. Po ukończeniu Liceum Plastycznego w Orłowie przyjechał do Gdyni. Studia rozpoczął jeszcze w sopockiej PWSSP, przeniesionej później do Gdańska. Zauroczony starym miastem, zamieszkał w pracowni na rogu Targu Rybnego i Straganiarskiej, gdzie tworzył i pracował aż do śmierci. Zmarł 5 czerwca 1997 roku. Stryjec studiował malarstwo w pracowniach Stanisława Teisseyre'a i Krystyny Łady-Studnickiej oraz grafikę w pracowni Zygmunta Karolaka. Dyplom uzyskał w roku 1958. Nie rozstawał się nigdy ani z malarstwem, ani z rzeźbą. Jednak przede wszystkim w grafice i rysunku uzyskał mistrzostwo warsztatu. Jego prace znajdują się w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Szwecji, Austrii, Francji, Holandii i USA. Również jego prace znajdują się w zbiorach: Ermitażu w Sankt Petersburgu, w Bibliotece Narodowej w Warszawie, oddziale gdańskiej Biblioteki PAN i Muzeum Narodowym w Gdańsku.

Iness Todryk maj 2007

Prezentowane na stronie prace pochodzą ze zbiorów prywatnych. Kopiowanie, powielanie i odtwarzanie zabronione. Prezentowany materiał może być wykorzystywany w celach poznawczych.